Indsigelse - tilbageførsel af betaling

Oversigt over dine muligheder for ved fjernsalg at få tilbageført en betaling, der er gennemført med Mastercard, Visa/Dankort eller Dankort.

Er dine kortoplysninger blevet misbrugt, skal du spærre dit kort med det samme og hurtigst muligt kontakte os.

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling, der er gennemført med dit betalingskort, hvis købet er sket ved handel over internettet eller ved post- eller telefonordre. Disse køb kaldes fjernsalg.

Har du handlet ved fjernsalg skal du kontakte os snarest muligt efter, at du er blevet opmærksom på eller burde være blevet opmærksom på, at du kan have krav på tilbageførsel af en betaling. Hvis du gør indsigelse snarest muligt fx indenfor 14 dage efter du er blevet eller burde være blevet opmærksom på dit krav, kan du være sikker på, at din indsigelse er rettidig. 

Inden du kontakter os om et fjernsalg, skal du selv søge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. Dette gælder dog ikke, hvis forretningen er gået konkurs. Hvis forretningen ikke reagerer på din henvendelse eller ikke bidrager til løsningen af problemet inden for kortere tid, skal du rette henvendelse til os snarest muligt efter du har konstateret, at dette er tilfældet. Du skal være opmærksom på, at der ikke går for længe inden du kontakter os, da du i så fald kan risikere at miste din indsigelsesmulighed. Derfor bør du under alle omstændigheder kontakte os, hvis du ikke har fundet en løsning med forretningen indenfor 1-2 måneder.

Aftaler om abonnement

- på internettet

Rigtig mange tegner i dag abonnementer på internettet – desværre er der også en del, der tegner et abonnement uden at vide det.

Læs vilkårene godt igennem

Inden du accepterer et køb eller en aftale om et abonnement, skal du altid læse vilkårene godt igennem – f.eks. om vilkår for nuværende og kommende betalinger, om levering og opsigelsesvilkår.

Opsig abonnementet pr. brev eller mail

Når du vil stoppe dit abonnement, er det ikke nok at stoppe betalingen. Du skal altid opsige abonnementet. Gør du ikke det, fortsætter abonnementet, og udbyderen har stadig krav på at få sine penge. 

Da det er vigtig at have dokumentation for, at abonnementet er opsagt, anbefales det, at opsigelsen sker pr. brev eller mail til udbyderen.

Har du bundet dig uden at ville det?

Det skal fremgå af vilkårene, om du kun køber en enkelt ydelse eller om du binder dig til en abonnementsordning f.eks. ved køb af et virusprogram eller et kort til GPS’en.

Fortrydelsesretten gælder også for abonnementer

Bestiller du et abonnement på internettet, har du 14 dages fortrydelsesret.

Gode råd

- når du handler på internettet

Læs betingelserne

Du bør læse netbutikkens købsbetingelser grundigt igennem, inden du accepterer handlen.

Brug altid et betalings- eller kreditkort

Betal altid med kort, da det ellers ikke er muligt at gøre indsigelse. Banken har ikke mulighed for at hjælpe dig med at få dine penge tilbage, hvis der er tale om en overførsel via NetBank eller ved betaling pr. efterkrav.

Gem dokumentation

Når du har bestilt en vare, bør du gemme dokumentation fra købet.

Kontrollér posteringer på din konto

Kontroller din konto om der er trukket beløb som du ikke kender eller om der er trukket et højere beløb på din konto, end du havde godkendt ved bestillingen. Kontakt da os.

Fortrydelsesret

Husk du har - med visse undtagelser – mulighed for at fortryde dit internetkøb i 14 dage. Internetforretningen skal oplyse, hvordan du bruger din ret til at fortryde handlen.

Kontakt banken ved svindel

Kontakt straks banken, hvis du har mistanke om, at dine kortoplysninger er blevet misbrugt. Det er vigtigt, at du spærrer dit kort med det samme.

Vær tryg ved nettet

Det er mindst ligeså sikkert at betale på internettet som i en fysisk forretning. Du er bedre stillet med såvel fortrydelsesretten som muligheden for tilbagebetaling, når du handler på internettet.