Spærring af kort

I bankens åbningstid kan du spærre dit kort ved henvendelse til din filial eller på tlf. (+45) 9732 1166.

Uden for bankens åbningstid kan Nets kontaktes døgnet rundt:

  • Tlf.: (+45) 4489 2929 (Dankort og Visa/Dankort)
  • Tlf.: (+45) 4489 2750 (MasterCard)

 

Spærring af Netbank og NemID

Spærring af Netbank

Vil du spærre Netbank, har du følgende 3 muligheder:

  • I Netbank
    Vælg vinduet "Spærring" eller
    Indtast kodeordet forkert 5 på hinanden følgende gange
  • I Ringkjøbing Landbobanks afdelinger
    Kontakt Ringkjøbing Landbobank i åbningstiden på tlf. 9732 1166.
  • Via Spærreservice
    Ring på tlf. 7594 5093 og oplys, at du er kunde i Ringkjøbing Landbobanks Netbank. Spærreservice er åben 24 timer i døgnet.

Hvad sker der så?
Du modtager en skriftlig bekræftelse på spærringen med tidspunktet for modtagelse af spærringen. Med bekræftelsen følger en blanket, hvormed du kan få Ringkjøbing Landbobank til at ophæve spærringen.

Blanketten skal sendes til Ringkjøbing Landbobank, når spærringen ønskes ophævet. Hverken Ringkjøbing Landbobanks Hotline eller Spærreservice kan ophæve en spærring.

Spærring af NemID

Kortet kan ikke bruges til noget, hvis man ikke også har det bruger-id og den adgangskode, der hører til. Hvis du mister kortet, skal du alligevel for alle tilfældes skyld spærre det hurtigst muligt og bestille et nyt. Det gør du på én af følgende måder:

 

Sikkerhed

Sikkerhedsløsninger i Ringkjøbing Landbobanks Netbank

Sikkerheden i Netbank er bygget op om en række delkomponenter, der tilsammen udgør et meget sikkert koncept:

  • På den lukkede del af Netbank er kommunikationen beskyttet med en kraftig kryptering – 128 bit SSL.
  • Du giver dig til kende med et brugernummer/-navn og et kodeord, som kun du kender.
  • Du benytter NemID som sikkerhedsløsning. Du kan læse mere om sikkerheden i NemID på www.nemid.nu

Sikker brug af internettet

  • Brug et antivirusprogram med automatisk opdatering, en firewall og et antispywareprogram.
  • Anvend opdaterede versioner af dit styresystem, din webbrowser og dit e-mailprogram. Slå automatisk opdatering til, hvor det er muligt, så glemmer du det ikke.
  • Brug programmet Heimdal fra danske CSIS til at holde din computer opdateret. 
  • Vær kritisk over for de hjemmesider, du besøger, og undlad at downloade programmer, medmindre du stoler på dem, der har lavet programmet.
  • Vær ekstra opmærksom, når du åbner vedhæftede filer. De kan indeholde virus. Pas især på filer med underlige eller lokkende navne, også hvis de kommer fra nogen, du kender.
  • Hvis du benytter trådløst internet, så slå kryptering til – ellers kan andre kigge med eller misbruge din internetforbindelse. Vælg stærk kryptering.
  • Vælg dine kodeord så de er svære at gætte og hold dem hemmelige. Skriv aldrig dit kodeord dit kodeord ned og udlever det ikke til andre.
  • Skift dit kodeord regelmæssigt.

Firewall 

En firewall beskytter pc'en mod hackere og holder øje med, hvilke programmer der forsøger at sende eller modtage informationer til og fra internettet. Det vil sige, hvis et program forsøger at sende informationer fra din pc'en, blokerer firewall'en, indtil du har vurderet om du vil give programmet lov til at gå på internettet.
Ringkjøbing Landbobank anbefaler ikke nogen bestemt firewall.

Antivirusprogrammer

Et antivirusprogram kontrollerer e-mail og filer, du modtager. Er der virus i dem, advarer programmet dig. Vælg et virusprogram, der kan overvåge både mails og filer fra internettet. Virusprogrammet bør indstilles, så det automatisk tjekker din computer hele tiden og ikke kun, når du starter den. Programmet bør opdateres regelmæssigt, hvis det ikke kan indstilles til af opdatere sig selv automatisk.

Phishing

Phishing går ud på, at der sendes en mail til dig med opfordring til at følge et link, som fører videre til en nøjagtig kopi af forsiden af din normale NetBank. Kopien er placeret på en helt anden internet server, og personen bag denne server vil herefter kunne følge dine indtastninger af såvel brugernummer som kodeord.

Du bør afvise e-mail fra afsendere, du ikke kender og undlade at benytte de links, som eventuelt står i mailen. Ringkjøbing Landbobank vil aldrig sende dig uopfordrede e-mails og heri opfordre dig til at indtaste dine personlige informationer.

E-mails

Mange former for virus spredes ved via e-mails. Du skal derfor være opmærksom på mails:

  • fra ukendte afsendere
  • mails med vedhæftede file
  • mails der har en mærkelig titel eller et fremmedartet navn
  • mails der beder om kodeord - f.eks. til dit Visa-kort.

Hvis en e-mail ikke umiddelbart virker kendt, bør du slette mailen uden at åbne den.

Kodeord

Det er vigtigt, at du vælger et godt personligt kodeord, som ingen kan gætte. Det gælder også for de personer, som du eventuelt deler computer med. Skriv aldrig dit kodeord ned. Jo flere tegn kodeordet består af, jo sværere er det at bryde.
Kodeordet kan bestå af både tal og store/små bogstaver og den skal indeholde mindst 8 og maksimalt 16 karakterer.

Trådløst netværk

Der er efterhånden flere og flere der får trådløst netværk i familien. Det er smart, så slipper man for at trække kabler i huset. Men hvis man kan logge på netværket i hele huset, kan man måske også logge på udenfor huset. Vi anbefaler, at du får et password til dit lokale netværk, hvis du har trådløst netværk. På den måde, kan alle og enhver ikke bare lige logge sig ind på familiens netværk. Hvis du har trådløst netværk, og harddisken, som certifikatet ligger på, er tilgængelig fra andre pc'ere, anbefaler vi at du bruger nøglekort som sikkerhedsløsning i Netbank.

Advarsel om falske sms'er

IT-kriminelle forsøger via sms at franarre modtageren oplysninger om fx bruger-id, adgangskode og NemID nøglekort - såkaldt "Smishing".

Hvad er smishing?
Smishing (SMS Phishing) er det samme som phishing, men der benyttes sms i stedet for e-mails.
Får du en sms med link til en side, hvor du bliver bedt om at indtaste fortrolige oplysninger, eller med et telefonnummer som du skal ringe til og oplyse dine fortrolige oplysninger, så er det formentlig tale om smishing. En falsk sms, hvor formålet er at lokke fortrolige oplysninger ud af dig som netbankkunde eller kortejer. Du kan fx blive bedt om at indtaste CPR-nummer, SecureCode, kortnummer, udløbsdato og dit NemID nøglekort.

Sådan kan du genkende en falsk sms
En falsk sms begynder ofte med en upersonlig indledning fx 'Vigtigt' i stedet for dit navn – afsenderen kender jo ikke dit navn i modsætning til dine venner og andre kontakter. Et link i sms'en kan eksempelvis være forkortet via bit.ly med formålet at dirigere dig videre til en kompromitteret webside, som foregiver at være fx din bank eller NemID.

Du må aldrig afgive dine oplysninger – heller ikke selv om der står, at det kan have ubehagelige konsekvenser for dig, hvis du ikke gør det. Dine oplysninger vil blive misbrugt, hvis du gør.

Eksempel på falsk sms:

Gør sådan, hvis du modtager en falsk sms:

  • Besvar aldrig sms'en.
  • Undlad at klikke på links.
  • Ring ikke til et nummer, du ikke kender.
  • Indtast og oplys aldrig dine oplysninger.
  • Videresend gerne sms'en via email til hotline@landbobanken.dk
  • Slet sms'en.
  • Har du afgivet dine oplysninger om kort, nemid, cpr.nr. eller lignende, så ring straks til os på (+45) 70231166.

Har du spørgsmål i øvrigt, er du naturligvis velkommen til at ringe til os på 70231166 eller skrive til hotline@landbobanken.dk

Falske mails

Vi advarer mod falske mails!

Har du fået en mail, der ser ud til at være fra Nets, Visa, MasterCard, PayPal, Danske Bank eller Nordea, og hvor du bliver bedt om at indtaste fortrolige oplysninger, så er det en phishing mail. Fortrolige oplysninger er for eksempel de sidste fire cifre i dit CPR-nummer, SecureCode, kortnummer, udløbsdato og kortverifikationskode (CVV).

Formålet med disse mails er kortmisbrug, så du må aldrig afgive dine oplysninger.

Sådan kan du genkende en falsk mail 

En falsk mail begynder ofte med en upersonlig indledning for eksempel 'Kære kunde' i stedet for dit navn – afsenderen kender jo ikke dit navn i modsætning til dine venner og andre kontakter.

Typisk indeholder mailen information om, at dit kort har været brugt på en måde, du ikke kan stå inde for eller acceptere. I mailen bliver du derfor opfordret til at klikke på et link, der fører dig til en vellignende kopi af en hjemmeside, hvor du bliver bedt om at indtaste dine oplysninger.

Gør sådan, hvis du modtager en falsk mail:

  • Besvar aldrig mailen
  • Undlad at klikke på linket
  • Indtast aldrig dine oplysninger
  • Slet mailen – og gør ikke mere

Har du afgivet dine kortoplysninger, så skal du hurtigst muligt spærre dit kort. Se hvordan her.

Tommelfingerregel

Du skal aldrig give oplysninger om dine betalings- eller kreditkort via mail – heller ikke selv om der står i mailen, at det kan have ubehagelige konsekvenser, hvis du ikke gør det. Det gælder også mails, hvor du bliver bedt om at oplyse dit password. Slet altid den slags mails med det samme.

10 gode råd om betalingskort

Betalingskort er også et af de sikreste betalingsmidler, der findes og misbrug i forbindelse med betalingskort er forsvindende lille. Du kan selv være med til at skabe endnu større sikkerhed, hvis du følger disse gode råd:

Før brug

  • Opfat dit betalingskort som ethvert andet betalingsmiddel. Opbevar det derfor sikkert såvel ude som hjemme. Lad det f.eks. ikke ligge fremme.
  • Lær din PIN-kode udenad. Brug en PIN-kodehusker, hvis du ikke er sikker på, at du altid kan huske koden. Du kan eventuelt selv printe PINkode-huskeren, eller få en i banken.
  • Opgiv aldrig kortets PIN-kode til andre - den er personlig, og kun du må kende den.
  • Brug ikke din PIN-kode til andre formål.

Under brug

  • Beskyt din PIN-kode ved indtastning. Lad ikke andre kunne aflæse koden, når du taster den ind.
  • Skriv aldrig under på en kvittering, før totalbeløbet er påført.
  • Husk din kvittering og gem den til senere kontrol af kontoen.

Efter brug

  • Tjek posteringer på din konto – via kontoudskriften, din Netbank eller andet.
  • Kontroller med jævne mellemrum, at du ikke har mistet kortet.
  • Reager øjeblikkeligt, hvis dit kort er bortkommet eller du får mistanke om, at det kan være misbrugt. 

Kontakt hurtigst muligt Ringkjøbing Landbobank på tlf. 97321166. Uden for vores åbningstid kan du kontakte Nets på telefon: +45 44 89 29 29.

Hent folderen

Du kan hente den gratis folder med 10 gode råd om betalingskort her.

Sikkerhedsløsninger til dit betalingskort

"Verified by Visa", "MasterCard SecureCode" og "Dankort Secured by Nets" sender dig en kode på sms, når du handler i netbutikker.

Dankort Secured by Nets

Fra den 8. januar 2017 kan du blive mødt af den nye sikkerhedsløsning Dankort Secured by Nets, når du handler med dit Dankort (og Dankort-delen af dit Visa/Dankort) i netbutikker. Den nye sikkerhedsløsning består af en engangskode, som du får tilsendt via SMS, hvis du handler for et beløb over 450 kr.

Den nye sikkerhedsløsning kræver, at du har registreret dit telefonnummer, så du kan modtage en engangskode via SMS. Du har også mulighed for at validere dit køb med NemID, hvis du ikke kan modtage SMS.

Se mere om "Dankort Secured by Nets her

MasterCard SecureCode og Verified by Visa

Du skal bruge en kode, som du modtager på SMS for at gennemføre en handel i en netbutik, når du bruger et internationalt betalingskort i en netforretning der anvender Verified by Visa / MasterCard Secure Code. Hvis du ikke allerede er tilmeldt, vil du blive bedt om at tilmelde dig i forbindelse med selve nethandlen. Det vil sige, at du knytter dit mobilnummer til dit betalingskort. Når du, efter endt tilmelding, modtager en kode via SMS på din mobiltelefon, skal du taste koden ind på det skærmbillede, som kommer frem i forbindelse med dit varekøb.

Du skal tilmelde dig disse sikkerhedsløsninger

Du skal selv tilmelde dig sikkerhedsløsningen for at kunne handle i de netbutikker, der anvender Verified by Visa, MasterCard Secure Code og Dankort Secured by Nets. Ved tilmeldingen knytter du dit mobiltelefonnummer til det betalingskort, som du ønsker at bruge til at handle med på nettet. 

Tilmelding kræver, at du har en mobiltelefon og et betalingskort. For at sikre dig mest muligt, skal du også bruge NemID i forbindelse med tilmeldingen. Banken bruger dit mobiltelefonnummer til at sende dig en SMS med engangskoden, du skal bruge, for at gennemføre en handel på nettet.  

Tilmeld dit kort og mobiltelefonnummer