tighedsrevisors afgivelse af en erklæring med be-
grænset sikkerhed vedrørende bæredygtighedsrap-
porteringen.
• At direktionen og relevante medarbejdere i banken fo-
retager en gennemgang af udkastet til årsrapporten.
• At bestyrelsens revisionsudvalg og bestyrelsen foreta-
ger en gennemgang af udkastet til årsrapporten.
• At bestyrelsen, bestyrelsens revisionsudvalg og direk-
tionen afholder møder med bankens revision om års-
rapporten.
Ovenstående gælder ligeledes vedrørende aflæggelsen af
kvartalsrapporter og halvårsrapporter med de ændringer
og tilpasninger, som følger af, at der ikke foretages revi-
sion af de pågældende rapporter, ligesom dele af rappor-
teringen kun sker årligt.
I den fuldstændige redegørelse for virksomhedsledelse
og god selskabsledelse findes en nærmere beskrivelse
om blandt andet indregning og måling, kontrolmiljø, risi-
kovurdering, kontrolaktiviteter, overvågning og rapporte-
ring samt bankens ledelsesorganer og deres funktion.
Fuldstændig redegørelse for virksomheds-
ledelse og god selskabsledelse
Den lovpligtige og fuldstændige redegørelse for virksom-
hedsledelse og god selskabsledelse i Ringkjøbing Land-
bobank kan findes på bankens hjemmeside: www.landbo-
banken.dk/god-selskabsledelse
Mangfoldighed i bestyrelsen
Banken har en politik for mangfoldighed i bestyrelsen. Be-
styrelsen og bestyrelsens nomineringsudvalg foretog i
november 2024 en vurdering af behovet for at foretage
ændringer i politikken og fandt i den forbindelse ikke an-
ledning hertil udover mindre sproglige tilretninger.
Politikken fastlægger, at bestyrelsen ønskes sammensat,
således der er en forskellighed i bestyrelsesmedlemmer-
nes kompetencer og baggrunde, herunder en mangfoldig-
hed i relation til blandt andet faglighed, erhvervserfaring,
køn, alder m.v.
Endvidere slås det fast, at der ved rekruttering af kandida-
ter til hvervet som bestyrelsesmedlem skal være fokus på
sikring af, at kandidaterne, sammenholdt med de nuvæ-
rende bestyrelsesmedlemmer, netop har forskellige kom-
petencer, baggrunde, viden og ressourcer, således de kol-
lektivt vurderet modsvarer de nødvendige kompetencer i
forhold til bankens forretningsmodel m.v.
I 2024 blev bestyrelsen suppleret med et nyt medlem.
Dette har blandt andet medvirket til efterlevelse af mang-
foldighedspolitikken i 2024, herunder sikring af forskellig-
hed i bestyrelsesmedlemmernes kompetencer og bag-
grunde, blandt andet erhvervserfaring og køn.
Bestyrelsen og bestyrelsens nomineringsudvalg har i for-
bindelse med den gennemførte årlige evalueringsproces
således vurderet på efterlevelsen af den vedtagne politik
for mangfoldighed i bestyrelsen, og konklusionen på
denne vurdering var, at politikken efterleves. Som det
fremgår ovenfor, sker dette blandt andet ved, at der i re-
krutteringen af kandidater til hvervet som bestyrelses-
medlem, men også som repræsentantskabsmedlem, fo-
kuseres på kriterierne i den opstillede politik.
At der også fokuseres på kriterierne i mangfoldighedspo-
litikken ved rekrutteringen af kandidater til hvervet som
repræsentantskabsmedlem hænger sammen med, at re-
præsentantskabet primært vælger medlemmerne til ban-
kens bestyrelse blandt repræsentantskabets medlemmer.
På regnskabsaflæggelsestidspunktet er seks ud af de i
alt otte repræsentantskabsvalgte bestyrelsesmedlemmer
således valgt blandt repræsentantskabets medlemmer,
mens to bestyrelsesmedlemmer (et bestyrelsesmedlem
med ledelsesmæssig erfaring fra anden finansiel virk-
somhed og et bestyrelsesmedlem med IT-kompetencer)
er valgt uden for repræsentantskabets medlemskreds.
Det underrepræsenterede køn
Efterfølgende afsnit er den fuldstændige redegørelse ved-
rørende det underrepræsenterede køn i henhold til § 152 i
Bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitut-
ter og fondsmæglerselskaber m.fl.
Banken har både et måltal og en politik for at øge andelen
af det underrepræsenterede køn i bankens øvrige ledel-
sesniveauer
Bestyrelsen - repræsentantskabsvalgte bestyrelsesmed-
lemmer
I 2023 blev der med en repræsentation af det underrepræ-
senterede køn på 33,3% blandt de otte repræsentant-
skabsvalgte bestyrelsesmedlemmer opnået ligelig køns-
fordeling i henhold til Erhvervsstyrelsens definition heraf.
Ultimo 2024 er der uændret ligelig fordeling med tre ud af
otte bestyrelsesmedlemmer fra det underrepræsenterede
køn (svarende til 37,5%). Med baggrund heri og i henhold
til lov om finansiel virksomhed § 79a, stk. 1, nr. 1 og nu
også kønsbalanceloven er der ikke opstillet et måltal for
det underrepræsenterede køn for de repræsentantskabs-
valgte bestyrelsesmedlemmer.