I sidste års rapport skrev vi, at en meget høj andel af medarbejderne trives godt i banken, fordi 98,8 % af medarbejderne lå i de tre kategorier tilfredsstillende, meget tilfredsstillende og særdeles tilfredsstillende. Det gør de også i år, men de to øverste kategorier meget og særdeles tilfredsstillende, er steget med 4 % point. Det er både HR-chefen og fællestillidsrepræsentanten stolte af.
- Jeg tror, det bl.a. skyldes, at banken valgte at hjemsende færrest muligt af medarbejderne under covid-19. Selvfølgelig havde sikkerheden højeste prioritet, men vi er en relationsbank og prioriterede at være til stede for både kunderne og vores kollegaer i den udstrækning, det var sikkerhedsmæssigt forsvarligt og i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer, siger HR-chef Berit Nørskou Pedersen.
- I afdelingerne var op til 50 % hjemsendt ad gangen, og nogle steder var det højst 25 %. Det styrede afdelingerne selv. I hovedkontorsfunktionerne mødte de fleste også ind, og vi havde godt styr på sikkerheden med afstand og afspritning. Medarbejdere i risikogruppen blev selvfølgelig sendt hjem sammen med de få medarbejdere, der var smittede eller havde været i nær kontakt med en smittet.
Fællestillidsrepræsentant Gitte Vigsø er enig i, at det flotte resultat bl.a. skyldes, at det har en positiv effekt at være sammen med sine kolleger.
- Men det skyldes også, at vi har en stærk kultur. I banken er vi gode til at hjælpe hinanden. Det kollegiale prioriteres højt, og så har vi stor respekt for hinanden – og ikke mindst for hinandens roller. Vi taler til hinanden på en ordentlig måde – både indbyrdes blandt medarbejderne og i dialogen med ledelsen. På den måde er det muligt at løse meget, før det bliver til rigtige problemer. Og så skader det heller ikke at være en del af en succes.
God trivsel skaber høj medarbejderloyalitet
Det ses bl.a. af det meget høje antal jubilarer, banken har. I 2021 kunne 11 medarbejdere fejre deres 40-års jubilæum. I alt 49 medarbejdere har mindst 40 års anciennitet i banken.